Ø+ج اور قربانی Ú©Û’ چند مزیدمسائل Ù…Ùتی منیب الرØ+مٰن
Ûماری قدیم کتب٠ÙÙ‚Û Ù…ÛŒÚº لکھا تھا: Ù…Ú©Û Ø§Ù„Ú¯ مقام ÛÛ’ ‘منیٰ وعرÙات ومزدلÙÛ Ø§Ù„Ú¯ مقامات Ûیں ‘ Ù„Ûٰذا جب Ø+جاج٠کرام 8 ذوالØ+Ø¬Û Ú©Ùˆ Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ø³Û’ Ù…Ùنیٰ Ú©ÛŒ طر٠جائیں Ú¯Û’ تو اگر کوئی Ø+اجی اس سے Ù¾ÛÙ„Û’ Ù…Ú©Û Ù…ÛŒÚº Ù¾Ù†Ø¯Ø±Û Ø¯Ù† Ú©Û’ لیے مقیم Ù†Ûیں تھا â€˜ØªÙˆÙˆÛ Ù…Ø³Ø§Ùر Ûوگا اور ان مقامات پر قصر نماز Ù¾Ú‘Ú¾Û’ گا ‘ لیکن اب Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø¨Ù„Ø¯ÛŒÛ Ù…Ú©Ûƒ Ø§Ù„Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú©ÛŒ Ø+دود وسیع ÛÙˆÚ†Ú©ÛŒ Ûیں اور منیٰ وعرÙات ومزدلÙÛ Ø+Ø¯ÙˆØ¯Ù Ø¨Ù„Ø¯ÛŒÛ Ù…ÛŒÚº آچکے Ûیں‘لÛٰذا اب ÛŒÛ Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ù…ÛŒÚº شامل Ûیں اور الگ مقامات Ù†Ûیں Ûیں Û” Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ù…ÛŒÚº رÛÙ†Û’ والے علمائے کرام Ù†Û’ اس مسئلے Ú©ÛŒ جانب Ù…ØªÙˆØ¬Û Ú©ÛŒØ§ ‘لÛٰذا ÛÙ… Ù†Û’ ÛŒÛ Ùتویٰ دیا ''اگر Ø+ج سے Ù¾ÛÙ„Û’ Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ù…ÛŒÚº قیام ‘ایام٠Ø+ج میں منیٰ وعرÙات ومزدلÙÛ Ù…ÛŒÚº قیام اور بعدالØ+ج Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ù…ÛŒÚº قیام Ú©ÛŒ مجموعی مدت Ú©Ù… از Ú©Ù… Ù¾Ù†Ø¯Ø±Û Ø¯Ù† یا اس سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¨Ù†ØªÛŒ ÛÙˆ تو ان تمام دنوں میں ÙˆÛ Ù¾ÙˆØ±ÛŒ نماز Ù¾Ú‘Ú¾Û’ گا â€˜Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³ پر سÙرکا Ù†ÛÛŒÚºâ€˜Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ùقامت کا Ø+Ú©Ù… عائد Ûوگا۔ پاک ÙˆÛند Ú©Û’ کئی علما Ù†Û’ اس رائے Ú©Ùˆ اختیار کیا ÛÛ’ Û” Ûمارے Ù…Ùتیان٠کرام میں سے Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ù…Ùتی Ù…Ø+مد رÙیق Ø+سنی صاØ+ب Ù†Û’ بھی اسی مؤق٠کو اختیار کیا ÛÛ’ اور انÛÙˆÚº Ù†Û’ Ù…Ùتی Ù…Ø+مد تقی عثمانی صاØ+ب Ú©Û’ استÙسار Ú©Û’ جواب میں سابق امام٠Ø+رم شیخ Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† سبیل Ú©Û’ Ù…Ù†Ø¯Ø±Ø¬Û Ø°ÛŒÙ„ مکتوب کاØ+ÙˆØ§Ù„Û Ø¯ÛŒØ§ ÛÛ’ ''Ûمارے لیے جو ظاÛر ÛÛ’ ÙˆÛ ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ù“Ø¬ جب Ú©Û Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú©ÛŒ عمارات Ù†Û’ منیٰ Ú©ÛŒ Ø+دود کا اØ+Ø§Ø·Û Ú©Ø±Ù„ÛŒØ§ ÛÛ’ اور ÙˆÛ Ø¹Ø±Ùات تک پھیل گئی Ûیں ‘اس بنا پر منیٰ عرÙات ÙˆØºÛŒØ±Û Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú©Û’ Ù…Ø+لوں میں سے ایک Ù…Ø+Ù„Û Ûیں ‘سو Ù…Ú©Û Ø³Û’ منیٰ جانے والے Ú©Ùˆ مساÙر شمار Ù†Ûیں کیا جاتا ‘اس بنا پر Ø+اجی Ú©Û’ لیے جائز Ù†Ûیں ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ù†ÛŒÙ° میں قصر کرے اور Ù†Û Ø§Ø³ Ú©Û’ لیے عرÙات میں نمازوں کا جمع کرنا جائز ÛÛ’ ‘ ÛŒÛ Ù…Ø³Ø¦Ù„Û Ø§ÙÙ† علما Ú©ÛŒ رائے Ú©Û’ مطابق ÛÛ’ جو ÛŒÛ Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û Ù…Ù†ÛŒÙ° میں قصر Ú©ÛŒ علّت مساÙر Ûونا ÛÛ’ â€˜Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù…Ù†ÛŒÙ° جانے والا Ø+Ø¯ÙˆØ¯Ù Ù…Ú©Û Ø³Û’ خارج Ù†Ûیں Ûوا Û” Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø¬Ù† علما کا Ú©Ûنا ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ù†ÛŒÙ° ÙˆØºÛŒØ±Û Ù…ÛŒÚº قصر ایک مستقل عبادت Ûے‘ Ø¬ÛŒØ³Ø§Ú©Û Ù…Ø§Ù„Ú©ÛŒÛ Ú©Ø§ مذÛب ÛÛ’ ‘ سو آپ پر مخÙÛŒ Ù†Ûیں Ú©Û Ø+Ú©Ù… ثابت ÛÛ’Û” رÛا آپ کا ÛŒÛ Ø³ÙˆØ§Ù„ Ú©Û Ø§Ù“ÛŒØ§ سعودی عرب Ú©ÛŒ Ø+کومت ان دونوں مقامات Ú©Û’ ساتھ ایک Ø´Ûر جیسا Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©Ø±ØªÛŒ ÛÛ’ ‘ تو اس کا جواب ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ù†ÛŒÙ° Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú©Û’ Ù…Ø+لوں میں سے ایک Ù…Ø+Ù„Û ÛÛ’ ‘ صر٠اتنی بات ÛÛ’ Ú©Û Ø+کومت کامنیٰ میں عمارتیں بنانے سے منع کرنا مصلØ+ØªÙ Ø¹Ø§Ù…Û Ú©ÛŒ بنا پر Ûے‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ú©Ø³ÛŒ Ú©Û’ لیے جائز Ù†Ûیں Ú©Û ÙˆÛ Ù…Ù†ÛŒÙ° کا مالک ÛÙˆ اور منیٰ ودیگر مَشاعر (مزدلÙÛ ÙˆØ¹Ø±Ùات) میں سے کوئی Ø´Û’ اس Ú©Û’ ساتھ خاص ÛÙˆ â€˜Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù†Ø¨ÛŒ کریم ï·º کا Ùرمان ÛÛ’ : منیٰ Ûر اس شخص Ú©Û’ لیے جائے قرار ÛÛ’ جو Ù¾ÛÙ„Û’ ÙˆÛاں Ù¾ÛÙ†Ú†Û’ ‘‘۔ Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø¹Ù„ÛŒ القاری Ù†Û’ لکھا ÛÛ’ ''مالکیوں کا مذÛب ÛŒÛ Ù†Ûیں ÛÛ’ Ú©Û Ù‚ØµØ±ÙÛŒ Ù†ÙسÛÙ– عبادت ÛÛ’ ‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§ÙÙ† کا مذÛب ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ù…Ø§Ø²ÙˆÚº Ú©Ùˆ جمع کرنا Ù†ÙسÙÚ© ÛÛ’ اور ÛŒÛ Ø³Ùر Ú©Û’ ساتھ خاص Ù†Ûیں Ûے‘ غیر٠مساÙر بھی عرÙÛ Ù…ÛŒÚº نمازیں جمع کرسکتا ÛÛ’ ‘‘۔مÙتی Ù…Ø+مد شری٠الØ+Ù‚ امجدی لکھتے Ûیں'' جو لوگ Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ø¹Ø¸Ù…Û Ù…ÛŒÚº Ø+ج Ú©ÛŒ نیت سے Ø+اضر ÛÙˆÚº اوربشمول منیٰ وعرÙات Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ø¹Ø¸Ù…Û Ù…ÛŒÚº Ø¨Ù„Ú©Û Ø+ج Ú©Û’ بعد Ú©Û’ ایام بھی ملا کر Ù¾Ù†Ø¯Ø±Û Ø¯Ù† سے Ú©Ù… قیام کا Ø§Ø±Ø§Ø¯Û Ø±Ú©Ú¾ØªÛ’ Ûوں‘ تو ÙˆÛ Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ø¹Ø¸Ù…Û Ù…ÛŒÚº بھی قصر پڑھیں Ú¯Û’ اور منیٰ ÙˆØºÛŒØ±Û Ù…ÛŒÚº بھی اور جو Ø+ضرات ان تمام ایام یعنی ایام٠Ø+ج سے Ù¾ÛÙ„Û’ Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ù…ÛŒÚº قیام ‘ایام٠Ø+ج اور Ø+ج Ú©Û’ بعد Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ù…ÛŒÚº قیام Ú©Û’ ایام Ú©Ùˆ ملا کر Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ø¹Ø¸Ù…Û Ù…ÛŒÚº Ù¾Ù†Ø¯Ø±Û Ø¯Ù† یا اس سے زائد قیام کا Ø§Ø±Ø§Ø¯Û Ø±Ú©Ú¾ØªÛ’ Ûوں‘ ÙˆÛ Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ø¹Ø¸Ù…Û Ù…ÛŒÚº بھی پوری نماز پڑھیں Ú¯Û’ Ø+تیٰ Ú©Û Ù…Ù†ÛŒÙ° ‘ عرÙات اور مزدلÙÛ Ûر Ø¬Ú¯Û Ù¾ÙˆØ±ÛŒ پڑھیں گے‘ (نزÛÛƒ القاری شرØ+ صØ+ÛŒØ+ البخاری ‘ج:2ص: 650بتصرÙ)‘‘۔
ÛŒÛ Ø³ÙˆØ§Ù„ Ú©Û Ø+جاج٠کرام جب Ø+ج پر Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú†Ù„Û’ جاتے Ûیں ‘تو منیٰ میں قارÙÙ† اور Ù…ÙتَمَتÙّع دم٠قران اور دم٠تمتّÙع دیتے Ûیں یعنی شکرانے Ú©ÛŒ قربانی کرتے Ûیں۔ قارÙÙ† اÙسے Ú©Ûتے Ûیں جو بیک وقت عمرے اور Ø+ج کا اØ+رام باندھے اور Ø¹Ù…Ø±Û Ø§Ø¯Ø§ کرنے Ú©Û’ بعد اÙØ+رام Ú©Û’ اندر ÛÛŒ رÛÛ’ اور Ø+لق کرکے اØ+رام کھولے۔ Ù…ÙتَمَتÙّع اÙسے Ú©Ûتے Ûیں جو اپنے میقات سے عمرے کا اØ+رام باندھ کر جائے ‘ Ø¹Ù…Ø±Û Ø§Ø¯Ø§ کرنے Ú©Û’ بعد اØ+رام کھول دے اور آٹھ ذوالØ+Ø¬Û Ú©Ùˆ Ø+ج کا اØ+رام باندھ کر منیٰ Ú©ÛŒ طر٠جائے ‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù‚Ø§Ø±ÙÙ† اور Ù…Ùتمتّع Ø¹Ù…Ø±Û Ø§ÙˆØ± اØ+رام دونوں عبادات Ú©ÛŒ سعادت Ø+اصل کرتے Ûیں ‘اس لیے اÙÙ† پر شکرانے Ú©ÛŒ قربانی واجب ÛÛ’ ‘جسے بالترتیب ''دم٠قران‘‘ اور ''دم٠تمتّÙع‘‘ Ú©Ûتے Ûیں۔
ÙÙ‚Û Ø+Ù†ÙÛŒ کا ایک Ù…ÙˆÙ”Ù‚Ù ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø³Ø§ÙراورØ+اجی‘خ ÙˆØ§Û Ø§ÛÙ„Ù Ù…Ú©Û Ù…ÛŒÚº سے Ûو‘ پر عید الاضØ+ÛŒ Ú©ÛŒ قربانی واجب Ù†Ûیں ÛÛ’ ‘لیکن بعض علما کا Ù…Ø+تاط Ù…ÙˆÙ”Ù‚Ù ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ú¯Ø±Ø+ج سے Ù¾ÛÙ„Û’ ‘ایام٠Ø+ج اور بعدالØ+ج Ú©ÛŒ مدت ملاکر Ù…Ú©ÛÙ” Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ù…ÛŒÚº قیام Ù¾Ù†Ø¯Ø±Û Ø¯Ù† یا اس سے زائد Ûوجائے تو صاØ+ب٠نصاب Ûونے Ú©ÛŒ صورت میں اÙس پر عیدالاضØ+ÛŒ Ú©ÛŒ قربانی واجب ÛÙˆÚ¯ÛŒ ‘ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø§Ø³ Ú©Û’ لیے ÛŒÛ ÙˆØ³Ø¹Øª ÛÛ’ Ú©Û Ú†Ø§ÛÛ’ تو ÛŒÛ Ù‚Ø±Ø¨Ø§Ù†ÛŒ Ø+رم میں دے اور چاÛÛ’ تو اپنے وطن میں کسی Ú©Ùˆ اپنا وکیل بناکر قربانی ادا کرے Û” ÙÙ‚ÛÙ Ø+Ù†ÙÛŒ میں عرÙات میں غروب٠آÙتاب کا یقین Ûوجانے پر مزدلÙÛ Ø±ÙˆØ§Ù†Û Ûو‘وÛاں Ù¾ÛÙ†Ú† کر مغرب وعشا Ú©ÛŒ نمازایک ساتھ ادا کرے اورپھر طلوع٠Ùجر سے قبل مناسب وقت تک آرام کرنا سنت ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“Ù¾ ï·º Ù†Û’ امت Ú©ÛŒ آسانی Ú©Û’ لیے اس رات تÛجد Ú©ÛŒ نماز بھی ادا Ù†Ûیں Ùرمائی۔ صبØ+ صادق Ú©Û’ بعد اور سورج Ú©Û’ طلوع Ûونے سے Ù¾ÛÙ„Û’ تک مزدلÙÛ Ú©ÛŒ Ø+دود میں وقو٠واجب ÛÛ’ ‘اگر Ù†Ûیں کرے گا تو دم لازم آئے گا۔ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø¨ÛŒÙ…Ø§Ø±ÛŒ ‘کمزوری یابڑھاپے Ú©Û’ سبب ضÙع٠لاØ+Ù‚ ÛÙˆ تو صبØ+ صادق سے Ù¾ÛÙ„Û’ جاسکتا ÛÛ’Û” Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ù†Ø¸Ø§Ù… الدین لکھتے Ûیں ''اگرمزدلÙÛ Ú©ÛŒ Ø+دود سے طلوع٠Ùجر سے Ù¾ÛÙ„Û’ چلا گیا ‘تو اس پر دم لازم ÛÛ’ â€˜Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³ Ù†Û’ وقوÙ٠مزدلÙÛ Ú©Ùˆ ترک کیا ‘ لیکن اگر اÙسے کوئی عذر درپیش ÛÛ’ یا بیمار ÛÛ’ یا ضعی٠ÛÛ’ اور ازدØ+ام کا خو٠ÛÛ’ اور ÙˆÛ Ø±Ø§Øª ÛÛŒ Ú©Ùˆ چلا گیا تو اس پر دم واجب Ù†Ûیں Ûے‘ اَلسÙّرَاج٠الْوَÛَّاج میں اسی طرØ+ Ûے‘ (Ùتاویٰ عالمگیری‘ ج: 1 ص:231)‘‘۔
اس سے معلوم Ûوا Ú©Û Ø§Ù“Ø¬ Ú©Ù„ ازدØ+ام بھی عذر ÛÛ’ Û”''Ø+ضرت Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عمرؓ اپنے گھر Ú©Û’ کمزور اÙراد Ú©Ùˆ Ù¾ÛÙ„Û’ منیٰ بھیج دیا کرتے تھے‘‘۔ Ø+ضرت Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عباسؓ بیان کرتے Ûیں '' میں اÙÙ† لوگوں میں سے تھا جن Ú©Ùˆ نبی ï·º Ù†Û’ مزدلÙÛ Ú©ÛŒ رات میں کمزور اÙراد Ú©Û’ ساتھ منیٰ Ø±ÙˆØ§Ù†Û Ú©Ø±Ø¯ÛŒØ§ تھا ‘(صØ+ÛŒØ+ البخاری:1676-78)‘‘۔لÛٰذا اگر ضعی٠لوگ یا Ú©Ù… عمر بچے یا عورتیں بیماری اور کمزوری Ú©Û’ سبب یا ازدØ+ام Ú©Û’ خو٠سے صبØ+ صادق سے Ù¾ÛÙ„Û’ مزدلÙÛ Ø³Û’ منیٰ Ú†Ù„Û’ جائیں تو عذر Ú©ÛŒ بنا پر اÙÙ† Ú©Ùˆ اجازت ÛÛ’ اور اÙÙ† پر دم واجب Ù†Ûیں Ûوگا۔ ایک Ù…Ø³Ø¦Ù„Û Ø§Ú©Ø«Ø± دریاÙت کیا جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø³ عورت Ú©Ùˆ شوÛر یا Ù…Ø+رم Ú©ÛŒ رÙاقت میسر Ù†Û ÛÙˆ ‘آیا ÙˆÛ Ø¹ÙˆØ±ØªÙˆÚº Ú©Û’ گروپ میں شامل Ûوکر Ø+ج یا عمرے پر جاسکتی ÛÛ’ ‘ اس Ú©ÛŒ بابت ÙÙ‚ÛÙ Ø+Ù†ÙÛŒ کا اصولی Ù…Ø³Ø¦Ù„Û ØªÙˆ ÛŒÛÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø³ÙرØ+ج ÙˆØ¹Ù…Ø±Û Ú©Ø§ ÛÙˆ یا دیگر مقاصد Ú©Û’ لیے ‘اگر اس Ú©ÛŒ مساÙت اٹھانوے کلومیٹر Ú©Û’ برابر ÛÛ’ ‘تو عورت شوÛر یا Ù…Ø+رم Ú©ÛŒ رÙاقت Ú©Û’ بغیر سÙر Ù†Ûیں کرسکتی Û” لیکن عورتوں Ú©Ùˆ مشکلات درپیش Ûیں Ú©Û ÛŒØ§ تو ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ Ù…Ø+رم کا خرچ برداشت کریں یا اس عذر Ú©Û’ سبب Ø+ج وعمرے پر جانے سے Ù…Ø+روم رÛیں Û” نیز Ûمارے ÙÙ‚Ûائے کرام Ù†Û’ اس مسئلے پر بھی بØ+Ø« Ú©ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ú¯Ø± عورت Ú©Ùˆ شوÛر یا Ù…Ø+رم Ú©ÛŒ رÙاقت دستیاب Ù†Ûیں ÛÛ’ اور ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†ÛŒ زندگی میں ÙریضÛÙ” Ø+ج ادا Ù†Ûیں کرسکتی ‘تو کیا اس پر Ø+ج٠بدل Ú©ÛŒ وصیت کرنایا کسی Ú©Ùˆ Ùرض Ø+ج٠بدل Ú©Û’ لیے بھیجنا لازم ÛÛ’ Û”ÙÙ‚Ûائے کرام میں سے جن کا Ù…ÙˆÙ”Ù‚Ù ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¹ÙˆØ±Øª Ú©Û’ لیے Ù…Ø+رم Ú©ÛŒ رÙاقت Ø+ج Ú©Û’ Ùرض Ûونے Ú©ÛŒ شرط ÛÛ’ ‘اÙÙ† Ú©Û’ نزدیک اس پر Ù†Û Ú©Ø³ÛŒ Ú©Ùˆ Ø+ج٠بدل پر بھیجنا اور Ù†Û Ø§Ø³ Ú©ÛŒ وصیت کرنا لازم ÛÛ’â€˜Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø¬Ù† کا Ù…ÙˆÙ”Ù‚Ù ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¹ÙˆØ±Øª Ú©Û’ لیے شوÛر یا Ù…Ø+رم Ú©ÛŒ رÙاقت Ø+ج Ú©Û’ ادا کرنے Ú©ÛŒ شرط ÛÛ’ ‘تو اÙÙ† Ú©Û’ نزدیک اس Ú©Û’ لیے Ùرض Ø+ج٠بدل کرانا یا اس Ú©ÛŒ وصیت کرنا لازم Ûے‘ ÙˆØ±Ù†Û Ú¯Ù†Ø§Ûگار Ûوگی۔ امام شاÙعی رØ+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ نزدیک اگر Ø«Ù‚Û Ø¹ÙˆØ±ØªÙˆÚº Ú©ÛŒ ایک جماعت Ø+ج یا عمرے پر جارÛÛŒ ÛÛ’ ‘توجس عورت Ú©Ùˆ شوÛر یا Ù…Ø+رم Ú©ÛŒ رÙاقت میسر Ù†ÛیںÛÛ’ â€˜ÙˆÛ Ø§ÙÙ† Ú©Û’ ساتھ جاسکتی ÛÛ’ ۔بعض Ø+الات میں Ûمارے ÙÙ‚Ûائے کرام Ù†Û’ دÙع٠Ø+رج اور ÛŒÙسر Ú©Û’ لیے دوسرے Ø§Ø¦Ù…Û Ú©Û’ مذÛب پر عمل Ú©ÛŒ اجازت دی ÛÛ’ اور Ûمارے معاصر ÙÙ‚Ûا میں سے Ù…Ùتی Ù…Ø+مد رÙیق Ø+سنی Ù†Û’ لکھا ÛÛ’''اب اØ+نا٠کو Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯Û Ø¯ÙˆØ± میں امام شاÙعی Ø’Ú©Û’ مذÛب Ú©Û’ مطابق Ùتویٰ دینا چاÛیے ‘ اگر Ø«Ù‚Û Ø®ÙˆØ§ØªÛŒÙ† عورتوں کا کوئی گروپ ÛÙˆ تو ÙˆÛ Ø¹ÙˆØ±Øª جسے شوÛر یا Ù…Ø+رم Ú©ÛŒ رÙاقت میسر Ù†Ûیں Ûے‘اÙÙ† Ú©ÛŒ رÙاقت میں ÙریضÛÙ” Ø+ج ادا کرلے‘ (رÙیق المناسک ‘ص: 481)‘‘۔
Ûماری رائے میں اب Ù…Ùتیان٠کرام Ú©Ùˆ اس مسئلے پر غورکرنا چاÛیے ‘اس کا ایک سبب تو ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø§Ø¶ÛŒ Ú©Û’ مقابلے میں سÙر آسان Ûے‘ بس یا Ûوائی جÛاز میں عورتوں Ú©Ùˆ ایک ساتھ بٹھادیا جاتا ÛÛ’ ‘ اسی طرØ+ جو لوگ ٹورسٹ گروپوں میں یا سرکاری سکیم میں Ø+ج پرجاتے Ûیں ‘ اÙÙ† میں بھی عورتوں Ú©Ùˆ الگ کمرے میں Ù¹Ú¾Ûرایا جاتا ÛÛ’ اور اس میں مردوں Ú©Û’ ساتھ اختلاط Ù†ÛیںÛوتا۔ سوبجائے اس Ú©Û’ Ú©Û Ú¯Ø±ÙˆÙ¾ لیڈر جھوٹ کا سÛارا Ù„Û’ کر کسی مرد Ú©Ùˆ کسی عورت کا Ù…Ø+رم ظاÛر کرے ‘بعض مخصوص صورتوں میں اس رخصت پر غور کرنا چاÛیے‘یعنی جواں عمر خواتین Ú©Û’ لیے عمومی اجازت دیناØ+کمت٠دین Ú©Û’ مناÙÛŒ ÛÛ’ Û” سعودی Ø+کومت Ù†Û’ تو لبرل ازم Ú©ÛŒ رو میں شریعت سے ماورا کاÙÛŒ آزادیاں دے دی Ûیں Ø›Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø+ال ÛÛŒ میں انÛÙˆÚº Ù†Û’ اکیس Ø³Ø§Ù„Û Ù„Ú‘Ú©ÛŒ Ú©Ùˆ والدین Ú©ÛŒ معیت Ú©Û’ بغیر پاسپورٹ بنوانے اور سÙر Ú©ÛŒ اجازت دے دی ÛÛ’Û” ایک اور Ù…Ø³Ø¦Ù„Û ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ûندوستان Ú©ÛŒ بعض ریاستوں میں گائے کا ذبیØ+Û Ù…Ù…Ù†ÙˆØ¹ Ûے‘ Ø+قیقی ذبیØ+Û ØªÙˆ دور Ú©ÛŒ بات ÛÛ’ ‘مØ+ض Ø´Ú© Ú©ÛŒ بنیاد پر مسلمانوں Ú©ÛŒ جان Ú©Û’ درپے Ûوجاتے Ûیں ‘اس لیے جÛاں جان اور آبرو کا Ø®Ø·Ø±Û ÛÙˆ ‘ انÛیں چاÛیے Ú©Û Ú¯Ø§Ø¦Û’ Ú©ÛŒ قربانی سے اØ+تراز کریںاور بھینس ‘ اونٹ یا بکرے دنبے Ú©ÛŒ قربانی Ú©Û’ ذریعے سنت٠ابراÛیمی Ú©Ùˆ ادا کریں Û”